PENGAJIAN AM BAHARU (MULAI SEPTEMBER 2012)

PENGAJIAN AM BAHARU (MULAI SEPTEMBER 2012)
PENGAJIAN AM PENGGAL 1/2012

JOIN FACEBOOK PENGAJIAN AM

Dapatkan soalan-soalan percubaan dari semua negeri di Group Pengajian Am di www.facebook.com/groups/166833553374513/

TAHNIAH DAN TERIMA KASIH KERANA MENGHARGAI BLOG INI

TAHNIAH DAN TERIMA KASIH KERANA MENGHARGAI BLOG INI

SOALAN RAMALAN KELUAR

SOALAN RAMALAN KELUAR

INFO TERKINI MAKLUMAT SENSASI

KURSUS PENYEBARAN SISTEM PENTAKSIRAN BAHARU STPM 2012 NEGERI JOHOR, 23-24 APRIL 2012

MENJELANG STPM 2009 : Bahagian A dan B

Isnin, 2 November 2009

Salam sejahtera kepada semua pelajar yang akan menduduki peperiksaan STPM. Mulai minggu ini, cikgu akan mengulas dan memberi beberapa panduan sebagai bekalan anda semua di dalam dewan peperiksaan kelak.

Ramai calon STPM lemah dalam Bahagian A dan B. Ramai calon mendapat markah 01 (menyeleweng penuh) kerana tidak mengikut kehendak soalan seperti soalan bertanyakan tentang "Pendatang Tanpa Izin" tetapi calon menulis berkaitan "Pekerja Indonesia".

Calon juga lemah dari segi mengenal pasti idea atau isi utama. Calon seharusnya melihat sesuatu idea itu secara keseluruhan sebelum fokus kepada huraian. Contohnya, calon menghuraikan jenis penyakit sebagai idea utama tetapi sepatutnya calon cuma perlu menulis "Penyakit" sebagai idea utama.

Calon juga tidak berjaya membuat kupasan atau penghujahan yang tidak bernas dan tidak kukuh. Calon lebih suka menulis ... dan sebagainya untuk mengelak daripada menulis contohh-contoh yang lain. Huraian juga kekurangan fakta dan maklumat terutamanya untuk laras sains yang memerlukan calon memberikan contoh yang ada kaitan dengan laras sains.

Ramai calon berjaya menulis esei dengan panjang melebihi 350 patah perkataan. Sebenarnya, calon hendaklah menulis esei tidak melebihi 350 patah perkataan kerana karangan yang selebihnya tidak akan diperiksa oleh pemeriksa.Menulis karangan yang panjang akan mencuri masa calon.

Akhir sekali, calon haruslah berlatih untuk menulis dengan tulisan yang kemas dan boleh dibaca. Kelemahan calon menulis dengan tulisan yang boleh dibaca akan mengakibatkan idea dan isi tidak dapat dikesan oleh pemeriksa.

Ingatlah, pendahuluan karangan yang menarik dan kesimpulan yang menarik dan relevan akan menjadikan karangan anda menarik minat pemeriksa untuk membaca....Selamat menjawab.

0 comments:

Catat Ulasan

10 Tahun Bersama Cikgu hj Wahid Bilaji - Terima Kasih Cikgu! Slideshow: Razali’s trip from Johor, Malaysia to Kluang was created by TripAdvisor. See another Kluang slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.
 
 
 

LAMAN PEMINAT

WADAH KECEMERLANGAN TINGKATAN 6

WADAH KECEMERLANGAN TINGKATAN 6
Majlis Perhubungan Pengetua Tingkatan 6 Johor