PENGAJIAN AM BAHARU (MULAI SEPTEMBER 2012)

PENGAJIAN AM BAHARU (MULAI SEPTEMBER 2012)
PENGAJIAN AM PENGGAL 1/2012

JOIN FACEBOOK PENGAJIAN AM

Dapatkan soalan-soalan percubaan dari semua negeri di Group Pengajian Am di www.facebook.com/groups/166833553374513/

TAHNIAH DAN TERIMA KASIH KERANA MENGHARGAI BLOG INI

TAHNIAH DAN TERIMA KASIH KERANA MENGHARGAI BLOG INI

SOALAN RAMALAN KELUAR

SOALAN RAMALAN KELUAR

INFO TERKINI MAKLUMAT SENSASI

KURSUS PENYEBARAN SISTEM PENTAKSIRAN BAHARU STPM 2012 NEGERI JOHOR, 23-24 APRIL 2012

KULIAH MINGGU INI : SISWAZAH MENGANGGUR

Jumaat, 21 Mei 2010

JOHOR BAHARU, 14 Julai 2007 (Bernama) -- Kegagalan siswazah mendapat kerja adalah disebabkan mereka tidak memiliki kemahiran insaniah yang diperlukan majikan, kata Menteri Pengajian Tinggi Datuk Mustapa Mohamed.

Beliau berkata selain daripada lemah penguasaan bahasa Inggeris, siswazah didapati berfikiran sempit, tiada ciri kepimpinan, semangat kekitaan dan tiada kemahiran berkomunikasi.

"Dalam dialog kita dengan majikan di negara ini, ramai mengatakan graduan universiti tidak diambil kerja kerana tidak memiliki kemahiran insaniah," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan pelajar ambilan baru Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di sini.

Ketika ditanya mengenai peratusan siswazah yang tidak diambil kerja kerana faktor itu, Mustapa hanya berkata: "Saya tidak mahu mencetuskan kebimbangan tetapi sesetengah siswazah memang tidak sesuai diambil bekerja."

Beliau berkata kementerian itu akan mengkaji perkara itu secara mendalam dan mencari jalan untuk mengatasi masalah itu bagi membolehkan lebih ramai siswazah diambil bekerja.

Ketika berucap pada majlis itu, Mustapa mengingatkan 5,585 pelajar baru yang mengikuti pengajian peringkat ijazah dan diploma, bahawa pencapaian akademik sahaja tidak akan menjamin kerja.

0 comments:

Catat Ulasan

10 Tahun Bersama Cikgu hj Wahid Bilaji - Terima Kasih Cikgu! Slideshow: Razali’s trip from Johor, Malaysia to Kluang was created by TripAdvisor. See another Kluang slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.
 
 
 

LAMAN PEMINAT

WADAH KECEMERLANGAN TINGKATAN 6

WADAH KECEMERLANGAN TINGKATAN 6
Majlis Perhubungan Pengetua Tingkatan 6 Johor