PENGAJIAN AM BAHARU (MULAI SEPTEMBER 2012)

PENGAJIAN AM BAHARU (MULAI SEPTEMBER 2012)
PENGAJIAN AM PENGGAL 1/2012

JOIN FACEBOOK PENGAJIAN AM

Dapatkan soalan-soalan percubaan dari semua negeri di Group Pengajian Am di www.facebook.com/groups/166833553374513/

TAHNIAH DAN TERIMA KASIH KERANA MENGHARGAI BLOG INI

TAHNIAH DAN TERIMA KASIH KERANA MENGHARGAI BLOG INI

SOALAN RAMALAN KELUAR

SOALAN RAMALAN KELUAR

INFO TERKINI MAKLUMAT SENSASI

KURSUS PENYEBARAN SISTEM PENTAKSIRAN BAHARU STPM 2012 NEGERI JOHOR, 23-24 APRIL 2012

KULIAH MINGGU KE 16 ( 29 APRIL 2010) : PERUBATAN ALTERNATIF

Isnin, 26 April 2010

Pada minggu ini kita akan berbincang tentang perubatan alternatif. Para pelajar akan didedahkan kepada jenis-jenis dan kepentingan / kelebihan perubatan alternatif. Selamat Belajar.

KUANTAN: Pahang bakal menjadi pusat rujukan perubatan alternatif terkemuka dunia pada masa hadapan berdasarkan keupayaannya menjalankan kajian klinikal berasaskan sel stem. Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, Pahang sedia membuktikan bahawa bidang perubatan alternatif mampu merawat beberapa jenis penyakit kronik walaupun belum mendapat pengiktirafan dunia.

Bagi tujuan itu, katanya, sebanyak 200 jenis sel daripada arnab diambil untuk kajian klinikal berkenaan.

"Selain itu, ia memberi satu dimensi baru bagi kerajaan negeri untuk menjana sumber ekonomi baru berasaskan teknologi tinggi selari dengan matlamat memajukan bidang perubatan untuk kebaikan manusia.

"Hasil daripada ujian klinikal ini akan didokumentasikan dan dibuat perbandingan untuk membuktikan keberkesanan pemindahan sel stem," katanya pada Majlis Pelancaran Pahang Bioscience Sdn Bhd dan Majlis Menandatangani Memorandum Perjanjian Persefahaman (MOU) Kajian klinikal antara Pahang Bioscience Sdn Bhd dan Kulliyah Farmasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini, semalam.

Turut hadir Pengarah Eksekutif BCRO Stem Cell Transplantation Sdn Bhd, Amir Ismail, Dekan kulliyah Farmasi UIAM, Profesor Datuk Dr Tariq Abdul Razak dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Muhammad Safian Ismail.

Adnan berkata, maklumat daripada ujian klinikal itu akan dibentangkan dalam persidangan perubatan antarabangsa. Katanya, empat jenis penyakit kronik yang dikenalpasti bagi tujuan kajian ialah AIDS, sindrom down, diabetes dan autisma.

"Sebelum ini, tiada bukti perubatan yang boleh diterima bagi tujuan merawat penyakit kronik ini.

"Bagaimanapun, berdasarkan teknologi canggih, pengalaman dan kepakaran yang ada, ujian klinikal yang bakal dilaksanakan ini akan dapat direalisasikan dengan cemerlang," katanya.

Sumber: Berita Harian

0 comments:

Catat Ulasan

10 Tahun Bersama Cikgu hj Wahid Bilaji - Terima Kasih Cikgu! Slideshow: Razali’s trip from Johor, Malaysia to Kluang was created by TripAdvisor. See another Kluang slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.
 
 
 

LAMAN PEMINAT

WADAH KECEMERLANGAN TINGKATAN 6

WADAH KECEMERLANGAN TINGKATAN 6
Majlis Perhubungan Pengetua Tingkatan 6 Johor